Wójtowie i burmistrzowie gmin wchodzących w skład powiatu razem z Prezydentem Stargardu, odpowiedzieli na zaproszenie Starosty Stargardzkiego Iwony Wiśniewskiej do udziału w pierwszym, noworocznym spotkaniu. Starosta przyjęła samorządowców w siedzibie powiatu. Była okazja pogratulować wójtom, który po  rozstrzygniętych wyborach debiutują w pracy  samorządowej, a także reelekcji wybranym ponownie. Tematykę noworocznego spotkania zdominowała natomiast kwestia utrzymania i modernizacji dróg powiatowych.

W spotkaniu obok Starosty uczestniczyła również Wicestarosta Joanna Tomczak, wspólnie z Ireną Agatą Łucką i Romanem Janiłem- Członkami Zarządu Powiatu. Do siedziby Starostwa przybyli samorządowcy z 10 gmin powiatu stargardzkiego: Burmistrzowie Ińska, Chociwla, Suchania i Dobrzan- Jacek Liwak, Stanisław Szymczak oraz Stanisława Bodnar i Anna Gibas. Nowo wybrani wójtowie gmin: Stargard- Jerzy Makowski, Kobylanki- Julita Pilecka oraz Starej Dąbrowy: Sylwia Kalmus- Samsel i Marianowa- Danuta Ankutowicz. Na zaproszenie odpowiedzieli także: Wójt Dolic- Grzegorz Brochocki oraz Prezydent Stargardu Rafał Zając.

Noworoczne spotkanie zdominowała dyskusja wokół założeń „Planu rozwoju dróg powiatowych” przyjętego jesienią ub. roku. Przedstawił je wójtom, burmistrzom i prezydentowi Stargardu Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Ryszard Hadryś. Założeniem planu ma być uporządkowanie sieci dróg w obrębie powiatu, która liczy obecnie ok. 470 km. Do końca 2018 r., kategorii drogi powiatowej formalnie pozbawiono odcinki o łącznej długości 110 km. Ma być to początek wieloletniego procesu, zakończonego przekwalifikowaniem części dróg powiatowych. W planie założono, że sieć dróg zarządzanych przez powiat  wynieść ma docelowo ok. 140- 160 km.

Dyrektor ZDP przypomniał, że potrzeba ścisłej współpracy z samorządami gmin, by zapobiec dalszej degradacji drogowej infrastruktury, na której utrzymanie w obecnym kształcie brakuje funduszy. Wrażenie budziły wyliczenia, zgodnie z którymi przy obecnej wielkości sieci dróg powiatowych oraz wysokości finansowych nakładów, ich remonty i modernizacje zajęłyby łącznie… 184 lata.

Dlatego ZDP, przygotowując „Plan rozwoju…” widzi szansę, by gminy przejęły część dróg, przebudowywanych i remontowanych dalej przy udziale powiatu. Wzorzec stanowią zdobyte wcześniej doświadczenia przy projektach drogowych, zrealizowanych wspólnie z Miastem Stargard oraz gminami: Dolice, Suchań, Marianowo i Dobrzany. Podczas miejscami pełnego emocji spotkania, Dyrektor ZDP wielokrotnie przekonywał, że autorom dokumentu przyjętego przez Zarząd i Radę Powiatu nie zależy wcale  na pozbyciu się problemu, poprzez obciążenie gmin utrzymaniem i remontem dróg. Chodzi raczej o wspólne poszukiwanie rozwiązań i bardziej elastyczne podejście do tej kwestii wszystkich zainteresowanych.

Przypomniano, że utrzymanie odcinka trasy zgodnie z parametrami drogi powiatowej, jest wielokrotnie droższe, głównie przez konieczność zachowania standardów technicznych, odpowiadających jej kategorii. Można zatem wyremontować i przebudować wiele kilometrów  mniejszym kosztem, choćby dzięki proponowanym zmianom kategorii dróg. Ryszard Hadryś zapewniał, że wszystko odbywać się będzie w ramach konsultacji z gminami, sam zaś „Plan rozwoju…” nie jest dokumentem, przyjętym w ostatecznym kształcie. Zapisano w nim m.in., że przekazywanie dróg samorządom gmin miałoby odbywać się na podstawie ich decyzji, podejmowanych dobrowolnie.

W trakcie spotkania rozmawiano również o rysujących się możliwościach sięgnięcia po finansowe wsparcie  z  powołanego przez rząd  Funduszu Dróg Samorządowych. Według wstępnych przymiarek, do podziału z puli przeznaczonej dla gmin i powiatów Pomorza Zachodniego, byłoby ok. 300 mln zł.  ZDP nie ukrywa, że gminy miałyby większe pole manewru przy składaniu wniosków na remont swoich odcinków dróg. W ubieganiu się o dofinansowanie z rządowego funduszu, sprawdziłby się również stosowany dotychczas model wspólnie prowadzonych przez powiat i gminy inwestycji drogowych.

Podsumowując dyskusję Prezydent Stargardu zauważył, że wobec skali degradacji dróg lokalnych, samorządy pozostają bezsilne od ponad 20 lat. W tej sytuacji pozostaje intensywne poszukiwanie porozumienia i rozwiązań, wspólnie z Zarządem Powiatu- bez sięgania po metody faktów dokonanych. Duże nadzieje prezydent wiąże też z powołanym już formalnie do istnienia Funduszem Dróg Samorządowych. Uczestnicy spotkania uznali za konieczną ścisłą współpracę przy ewentualnych zmianach lub korekcie przebiegu dróg powiatowych, włącznie z przekonywaniem do projektu drogowych zmian- już bezpośrednio mieszkańców gmin. 

Na kolejne spotkanie samorządowcy umówili się ze Starostą 19 lutego. Można więc przyjąć, że u progu nowej kadencji  cykliczne, robocze kontakty wójtów, burmistrzów i prezydenta z Zarządem Powiatu, znajdą już stałe miejsce w  powiatowym kalendarzu.