Archiwalna Strona Obowiązek pracy zdalnej- szczególnym wyzwaniem dla kadry OREW w Stargardzie - Powiat Stargardzki

 

Wprowadzony tryb nauki zdalnej w sytuacji, kiedy zawieszono zajęcia w szkołach na czas pandemii, zmusił uczniów oraz ich rodziny do błyskawicznego przeorganizowana się tak, by sprawnie funkcjonować w trybie online. Sytuacja tego rodzaju rodzi wiele trudności i problemów, dotykających rodziny. Zdecydowanie większym wyzwaniem okazała się natomiast praca zdalna z dziećmi niepełnosprawnymi, pozostającymi pod stałą opieką Ośrodka Rehabilitacyjno- Edukacyjno- Wychowawczego w Stargardzie. Zajęcia z dziećmi w formie online, to dla kadry ośrodka spory wysiłek i nowe doświadczenie.

Trudno wyobrazić sobie pracę zdalną z dziećmi dotkniętymi autyzmem, porażeniem mózgowym, niepełnosprawnością ruchową lub innymi schorzeniami, które wymagają codziennej i bliskiej obecności terapeuty. Kadra stargardzkiego OREW musiała więc sprostać  nie lada wyzwaniu, by utrzymać kontakt ze swoimi podopiecznymi w warunkach przymusowej izolacji.

Terapeutom OREW komunikującym się z dziećmi jedynie w trybie online, zależało więc przede wszystkim na zachowaniu w ich pamięci własnego wizerunku: tonu głosu oraz sposobu nawiązywania relacji, przydatnego w wyjściu z zamkniętego świata. Nadrzędnym celem jest, aby po powrocie do bezpośrednich zajęć, dzieci dotknięte autyzmem oraz innymi niepełnosprawnościami, nadal czuły się bezpieczne, nie tracąc przy tym nabytych wcześniej umiejętności.

W pracy zdalnej nie pomagają zachowania podopiecznych, wrażliwych bardzo na zaburzenia rytmu dnia, ustalonego wcześniej i powtarzalnego. Niejednokrotnie po interwencji rodziców, konieczne okazywało się opracowywanie indywidualnych programów terapeutycznych wprowadzanych w domowych warunkach, które łagodziły skutki izolacji przyzwyczajając podopiecznych do nowych realiów.

W ocenie dyrektor OREW, kadra ośrodka nie tylko sprostała wyzwaniu pracy z dziećmi w warunkach COVID- 19, lecz także wyzwoliły one nieoczekiwane pokłady kreatywności-  zwłaszcza  w korzystaniu z platform internetowych. Okazały się one przydatne, m.in. w uatrakcyjnieniu zajęć oraz form prowadzonej terapii, dostarczając niezbędnych narzędzi multimedialnych.

Nowy i stały tryb dnia udało się zapewnić, dzięki ustalanym na bieżąco planom zajęć online, prowadzonych w małych grupach, także z udziałem rodziców. Tematyka zajęć realizowanych w takich warunkach, sprawia niejednokrotnie trudności podopiecznym. Wówczas terapeuci nie tylko nagrywają dla nich filmiki czy przygotowują prace plastyczne, ale też dzwonią do rodziców, omawiając sposoby przekazania informacji w formie najbardziej przydatnej dla dziecka.

Pracę wszystkich terapeutów w trybie zdalnym koordynuje dyrekcja OREW. Z wirtualnej „chmury” można pobrać codzienne informacje odnośnie zadań z zakresu logopedii, fizjoterapii oraz rehabilitacji lub  filmiki, dotyczące pracy w ramach Integracji Sensorycznej. Na bieżąco aktualizowane są również zadania, dotyczące rehabilitacji indywidualnie dobranej do grupy dzieci, ze względu na rodzaj ich niepełnosprawności. Ten szczególny czas odkrywa zatem nowe możliwości- także ukryte talenty. Wszyscy jednak tęskną już za sobą nawzajem. Zwłaszcza podopieczni, dla których bezpośredni kontakt jest niezmiernie ważny w żmudnym procesie wychodzenia z zamkniętego świata.

Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia. Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Archiwalna Strona