Archiwalna Strona Doświadczenia z wiosennego zamknięcia pomogły szkołom sprawniej wrócić do zdalnego trybu nauki. - Powiat Stargardzki

 

Zgodnie z wprowadzonymi obostrzeniami, wszystkie szkoły ponadpodstawowe i zespoły szkół wróciły do trybu nauki zdalnej. Na zdalną edukację wysłano również starsze roczniki w klasach IV- VIII szkół podstawowych. Powrót do nauki zdalnej tym razem nie zaskoczył, dzięki doświadczeniom zebranym przez  szkoły po wiosennym zamknięciu. Świadczy o tym informacja o pracy placówek oświaty prowadzonych przez Powiat Stargardzki w warunkach pierwszego lockdownu.

O pierwszych doświadczeniach tego typu w najnowszej historii oświaty, obszernie poinformowano w sprawozdaniu przedłożonym powiatowym radnym, w ramach podsumowania roku szkolnego 2019- 2020, którego połowa upłynęła już pod znakiem postępującej pandemii.

W okresie zawieszenia pracy stacjonarnej lekcje  prowadzono zdalnie w czasie rzeczywistym, zgodnie z przyjętym planem. W I LO do nauki zdalnej wykorzystywano platformy edukacyjne, takie jak LiveWebinar, Zoom i Discord. Każda klasa miała założony swój e- mail, służący do przesyłania zadań i bieżącego kontaktu z uczniami. Ci z uczniów, którzy borykali się z kłopotami sprzętowymi, mogli wypożyczyć szkolne laptopy.

W II LO w nauczaniu zdalnym postawiono na platformę Microsoft Teams. Do kontaktu służyła także szkolna platforma  Moodle oraz komunikatory, maile i telefony. Szkoła przyjęła również system monitorowania uczniów uczestniczących w zdalnym nauczaniu. Warte odnotowania są informacje zamieszczane w dzienniku elektronicznym o tym, jak radzić sobie ze stresem w sytuacji stanu epidemii.

Zespół Szkół nr 1 postawił także na Microsoft Teams oraz szkolną platformę Moodle w trybie nauki zdalnej. Uczniowie mieli przy tym możliwość korzystania  z e- podręczników i materiałów edukacyjnych MEN. Przyjęte w „Parku” rozwiązania zapewniły ZS 1 tytuł partnerski szkół Microsoft, oraz udział w programie „Szkoła w chmurze”. Z kolei dzięki współpracy z platformą „Strefa- Kursów” szkoła może brać udział w zdalnych kursach zawodowych.

Również Zespół Szkół nr 2 prowadził i dalej prowadzi zdalną edukację za pośrednictwem platformy MC Teams.  Ustalając plan zdalnych lekcji zwracano szczególną uwagę  na równomierne obciążenie uczniów zajęciami w danym dniu. Ustalano także z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas.

W swojej zdalnej edukacji Zespół Szkół Budowlano- Technicznych przyjął natomiast zarządzanie systemem, opartym na platformie G Suite. To zintegrowane  narzędzia Google (poczta, dokumenty, arkusze, formularze i prezentacje, nielimitowany dysk oraz aplikacja Classroom). Z wykorzystaniem aplikacji Classrom prowadzono w lekcja w „Budowlance”. Praktyki zawodowe realizowano z zachowaniem wymagań bezpieczeństwa sanitarnego w warunkach stanu epidemii.

Prowadząc zdalne zajęcia w Zespole Szkół nr 5, oprócz dziennika elektronicznego i dostępnych powszechnie komunikatorów, korzystano również ze Zintegrowanej Platformy Informacyjnej i klasycznej poczty mailowej. Nauczyciele i uczniowie sięgali również po inne dostępne platformy cyfrowe, rekomendowane przez resort edukacji oraz Ministerstwo Cyfryzacji.

Zebrane wiosną doświadczenia oraz przyspieszony kurs pracy w sieci, pozwoliły szkołom na w miarę sprawny powrót do zdalnego nauczania w sytuacji gwałtownego przyrostu nowych zakażeń. Kupno sprzętu dla szkół i oprogramowania zabezpieczającego tryb nauki zdalnej było także możliwe dzięki dotacji, jaką otrzymał Powiat Stargardzki w ramach unijnego programu „Zdalna Szkoła”, realizowanego przez resort cyfryzacji.

Archiwalna Strona