Archiwalna Strona Program przeciwdziałania przemocy i strategia rozwiązywania problemów społecznych- już po konsultacjach społecznych. - Powiat Stargardzki

 

Projekt dokumentów Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dotyczy perspektywy lat 2021- 2025, natomiast Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie  oraz Ochrony Ofiar Przemocy obejmuje lata 2021- 2024. Ogłoszone przez Starostę Stargardzkiego konsultacje społeczne obu projektów, dobiegły końca 7 grudnia. Zostaną  przedłożone  pod głosowanie w trakcie grudniowej sesji Rady Powiatu Stargardzkiego.

Z dokumentami, które nakreślają wieloletnią strategię przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a także dotyczą diagnozy najważniejszych problemów społecznych, jakie dotykają mieszkańców powiatu można zapoznać się nadal na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Powiatu Stargardzkiego.

W projekcie programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie podkreślono istotną rolę zespołów interdyscyplinarnych powołanych w każdej gminie, których rolą jest docieranie do rodzin i osób dotkniętych przemocą.  Swoje działania realizują w oparciu o procedurę policyjnej „Niebieskiej Karty” zakładanej osobom doświadczających przemocy domowej. Do nadrzędnych zadań osób wchodzących w skład zespołów- pracowników socjalnych, policjantów i pracowników gmin oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie należy, docieranie z indywidualną pomocą do osób i rodzin zmagających się z problemem przemocy.

W dokumencie przypomniano, że istotnym ułatwieniem w ograniczaniu swobody sprawców przemocy, jest wprowadzona w życie nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którą policjant ma bezpośrednie prawo wydać wobec sprawcy nakaz natychmiastowego opuszczenia mieszkania, które dzieli razem ze swoją ofiarą. Może też zakazać sprawcy zbliżania się do rodzinnego domu lub otoczenia swoich bliskich, nad którymi dotychczas się znęcał.

Program kładzie dalej szczególny nacisk na współpracę z Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej, prowadzonym w ostatnich latach przez Caritas Archidiecezji Szczecińsko- Kamieńskiej, gdzie schronienie oraz opiekę- medyczną, prawną i psychologiczną znajdują ofiary przemocy z terenu powiatu. Kolejną formą wsparcia jest również funkcjonujący od ubiegłego roku Lokalny Ośrodek Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem i Świadkom Przestępstw. Jego działalność jest prowadzona w ramach współpracy powiatu ze szczecińskim ośrodkiem „SOS dla Rodziny”.

W programie przeciwdziałania przemocy ujęto również szereg zadań dla nowo powstałego Regionalnego Centrum Kryzysowego i Regionalnego Pogotowia Kryzysowego, które swoją działalność rozpoczną w dawnej siedzibie „Budowlanki” w Stargardzie, przy ul. Składowej. Centrum ma zająć się w szerokim zakresie poradnictwem  i wsparciem grup oraz osób doświadczających kryzysu psychicznego lub doświadczających innej sytuacji kryzysowej. Projekt został dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa kwotą blisko 4 mln zł- do wykorzystania w perspektywie : październik 2020- czerwiec 2023 r., przy wkładzie własnym Powiatu Stargardzkiego w wysokości ok. 254 tys. zł.

Z projektu programu przeciwdziałania przemocy wynika więc, że samorząd powiatowy dysponuje wieloma instrumentami- prawnymi oraz instytucjonalnymi.  W założeniu mają one chronić ofiary doświadczające cierpienia od najbliższych sobie osób. Nic jednak nie zastąpi czujności i wrażliwości dalszej rodziny czy sąsiadów wobec dramatów, jakie niejednokrotnie dzieją się w zaciszu czterech ścian domu.

W załączniku- protokoły z informacją o zakończeniu konsultacji społecznych.

/pliki/powiatstargardzki/pliki/Protok%C3%B3%C5%82%20z%20przebiegu%20konsultacji%20spo%C5%82ecznych%20dot_%20Powiatowego%20Programu%20Przeciwdzia%C5%82ania%20Przemocy%20w%20Rodzinie%20oraz%20Ochrony%20Ofiar%20Przemocy%20w%20Rodzicie%20w%20Powiecie%20Stargardzkim%20na%20lata%202021-2024-1.pdf

 

/pliki/powiatstargardzki/pliki/Protok%C3%B3%C5%82%20z%20przebiegu%20konsultacji%20spo%C5%82ecznych%20dot_%20Strategii%20Rozwi%C4%85zywania%20Problem%C3%B3w%20Spo%C5%82ecznych%20w%20Powiecie%20Stargardzkim%20na%20lata%202021-2025-1.pdf

 

Archiwalna Strona