Archiwalna Strona Światowy Dzień Konsumenta – „Surfuję, Sprawdzam, Kupuję -Klikam Bezpiecznie” - Powiat Stargardzki

 

Przypadający dziś (15 marca)  Światowy Dzień Konsumenta, w  tym roku mija  pod hasłem "Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci " Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Stargardzie ostrzega przed zagrożeniami czyhającymi w internecie - oszustwami zakupowymi, piramidami finansowymi, okradaniem kont poprzez instalowanie niebezpiecznych szpiegowskich aplikacji oraz subskrypcjami-pułapkami.

UOKiK przygotował następujące interaktywne narzędzia edukacyjne, do których  sięgnięcia zachęca Powiatowy Rzecznik Konsumentów:

• interaktywne narzędzie edukacyjne: konsument.edu.pl;

• codzienny wideoczat z ekspertami na Facebooku;

• praktyczne porady na Twitterze.

Celem obchodów Światowego Dnia Konsumenta jest podnoszenie świadomości konsumentów na temat ich praw. Internet stał się nieodłączną częścią naszego codziennego życia. Wykorzystywany jest praktycznie wszędzie - w pracy, domu, do nauki, wymiany informacji, jako forma relaksu, sposób na różnego rodzaju zakupy i usługi.

Niestety, korzystają z niego także nierzetelni sprzedawcy, a często również oszuści. Nie każdy użytkownik sieci zdaje sobie sprawę, jak łatwo można paść ich ofiarą. Należy szczególną uwagę zwracać na zagrożenia czyhające na konsumenta w sieci (np.: oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, haseł, kradzież tożsamości, fałszywą zbiórkę charytatywną, piramidę finansową), dbając o to, żeby każde działania maksymalnie urealnić.

Wygląd strony internetowej, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne jak te, z którymi faktycznie spotyka się konsument w sieci, zatem użytkownik zachowuje się naturalnie - wybiera towar, jego parametry, decyduje o sposobie dostawy i formie płatności, wypełnia formularz, zapoznaje się z materiałem reklamowym czy też wchodzi w konwersację z chatbotem, a nawet menedżerem, który prowadzi go przez telefon w czynnościach zmierzających do wyłudzenia danych.

-Decyzje podejmowane zbyt szybko, pod wpływem impulsu lub z chęci szybkiego i wysokiego zysku mogą oznaczać wymierne straty finansowe, o czym mogłam przekonać się w ostatnim czasie, kiedy konsumenci zostali okradzeni ze środków w koncie, a co więcej na ich rzecz zawarto umowy kredytowe na wysokie pożyczki- mówi Edyta Domińczak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów

 Dlatego tak ważne jest, aby wykazać się dużą dozą czujności i ostrożności by nie paść ofiarą oszustwa. Zawsze po pomoc można zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Stargardzie, w budynku Starostwa Powiatowego przy ul. Skarbowej 1 pod nr tel 91 4804842 lub 91 4804822

Na ilustracji: sklepowy wózek na tle laptopa- ostrzeżenie przed pułapkami handlu w sieci.

Archiwalna Strona