Ciemność już widać- także za kierownicą...
Dlatego niezmiernie ważne jest, by piesi- zwłaszcza idący poboczem drogi- zadbali o elementy odblaskowe. Temat zyskuje na aktualności szczególnie teraz, gdy czas jesieni powoduje, że dni stają się krótsze, szybciej zapada zmrok, natomiast kapryśna i deszczowa aura utrudnia orientację w przestrzeni, wpływając na opóźnienie reakcji kierowcy. Policja w ramach specjalnych akcji, częściej przypomina o konieczności noszenia odblasków.
Aut z roku na rok przybywa, co widać na drogach Stargardu i miejscowości powiatu. Rośnie natężenie ruchu nie tylko w mieście, lecz również na drogach gminnych i powiatowych, gdzie do niedawna panował względny spokój. Stąd apel policjantów, aby zwłaszcza o tej porze roku, piesi oraz rowerzyści byli bardziej widoczni.
Funkcjonariusze rozdając elementy odblaskowe, przypominają, że przy zmiennej aurze i szybko zapadającym zmierzchu , pieszych wyposażonych w odblaski kierowca może zobaczyć już z odległości 150 metrów. Bez odblasków odległość ta zmniejsza się prawie trzy, lub czterokrotnie, narażając osobę idącą poboczem na śmiertelne potrącenie.
Podczas jednej z akcji, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej w Stargardzie, uświadamiali napotkanych pieszych i rowerzystów o konieczności posiadania przy sobie elementów odblaskowych umieszczonych tak, aby byli widoczni dla innych uczestników ruchu. Policjanci zachęcali także do noszenia odblasków w obrębie terenów zabudowanych.
Zgodnie z przepisami Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, piesi poruszający się po drodze poza obszarem zabudowanym, obowiązani są do zakładania elementów odblaskowych. Kierujący rowerem powinni zaś posiadać co najmniej jedno światło barwy białej lub żółtej z przodu, oraz przynajmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej z tyłu.
Znaczna część dróg poza obszarem zabudowanym nie jest wyposażona w chodniki, odcinki dróg są również słabo oświetlone. Piesi poruszający się poboczem takich dróg, narażeni są więc bardziej po zapadnięciu zmroku na wypadki oraz kolizje.
Odblaskowa część kurtki lub płaszcza powinna być zatem normą, która może zdecydować o przeżyciu po zapadnięciu zmroku na drodze.